وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت مرجع تصمیمگیر درباره قیمتگذاری و سهمیهبندی نیست، گفت: پیشنهاد این وزارتخانه برای مدیریت مصرف، اجرای اصلاحات غیرقیمتی است.
به گزارش شانا، محسن پاکنژاد دیروز در نشستی با مدیران ارشد صنعت نفت با بیان اینکه وزارت نفت صرفاً مسئول تأمین و توزیع سوخت است و بضاعت تولیدی خود را شفاف اعلام میکند، افزود: چگونگی سهمیهبندی و عرضه در بخشهای مصرف که کشور با کمترین چالش روبهرو باشد، فراتر از مجموعه صنعت نفت تصمیمگیری میشود.
وی با بیان اینکه تدابیری در این رابطه اتخاذ شده است، یادآور شد: بهطور خاص ۶ ماه پیش در ارتباط با بنزین، کارگروهی ایجاد و آییننامه اجرایی آن از سوی دولت مصوب و ابلاغ شده است.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه وزارت نفت تنها یکی از اعضای این کارگروه است، ادامه داد: فرآیندهای تصمیمگیری در رابطه با سهمیهها و قیمتگذاری بنزین در آن کارگروه مطرح میشود.
پاکنژاد گفت: بخشهای مختلف زنجیره ارزش در صنعت نفت و واحدهای عملیاتی چهار شرکت اصلی، در حوزه تولید این میزان بنزین همکاری میکنند.
وی تأکید کرد: درباره تعیین میزان و انتخاب بخشهای دریافتکننده گاز هم فراتر از وزارت نفت تصمیمگیری میشود.
پاکنژاد با بیان اینکه با توجه به مجموعه شرایط موجود، چالشهای ناترازی انرژی پیش از شروع ماههای سرد به سراغ صنعت نفت میآید، تصریح کرد: بضاعت تولید گاز در ماههای پیش رو و سرد سال را اعلام میکنیم و قطعاً با همت همه، عرضه گاز به بخشهای مختلف به بهترین نحو مدیریت خواهد شد.
همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از تداوم پایدار سوخترسانی در کشور با توجه به حمله به برخی زیرساختهای انتقال و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی خبر داد و گفت: پس از وقوع این حملات، با اجرای تمهیدات فنی ازجمله فعالسازی مسیرهای جایگزین انتقال و استفاده از ظرفیت استانهای همجوار، روند سوخترسانی پایدار ماند و اجازه ندادیم در تأمین سوخت کشور اختلالی ایجاد شود.
محمدصادق عظیمیفر در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به حملات اخیر به برخی زیرساختهای انتقال و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی بیان کرد: با وجود آسیبهایی که به بخشی از تأسیسات و مخازن سوخت در استانهای تهران و البرز وارد شد، با تلاش شبانهروزی کارکنان صنعت پالایش و پخش، مدیریت عملیاتی انجام شد و اجازه داده نشد در روند تأمین و توزیع سوخت کشور اختلالی ایجاد شود.
وی افزود: بلافاصله پس از وقوع این حملات، گروههای عملیاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اجرای تمهیدات فنی ازجمله فعالسازی مسیرهای جایگزین انتقال و استفاده از ظرفیت استانهای همجوار، جریان انتقال فرآورده به نقاط مصرف را برقرار نگه داشتند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه برنامه بازسازی و تقویت مخازن تأسیسات آسیبدیده با فوریت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بخشی از ظرفیت تأسیسات آسیبدیده در کوتاهمدت احیا میشود و در افق میانمدت نیز برنامههایی برای احداث مخازن جدید و توسعه زیرساختهای ذخیرهسازی با رویکرد افزایش ایمنی و پراکندگی تأسیسات در حال اجراست.
عظیمیفر با اشاره به آسیب واردشده به دیگر تأسیسات صنعت نفت افزود: حمله به پارس جنوبی پیامدهایی برای تراز گاز کشور داشته و لازم است مدیریت مصرف در همه بخشها با رویکرد اولویتبندی و هماهنگی بینبخشی دنبال شود.
وی تأکید کرد: با همافزایی میان دستگاههای اجرایی و مدیریت مصرف در بخشهای مختلف، میتوان از چالشهای پیشرو عبور و تأمین پایدار انرژی کشور را حفظ کرد.
شما چه نظری دارید؟